دانش کاربردی IT

تجربیات IT

دانش کاربردی IT

تجربیات IT

موضوع:ایجاد درایو در کامپیوتر و نحوه ی انتقال حجم آن ها به یکدیگر

 

ایجاد درایو:

 

برای ایجاد درایو و یا انتقال حجم آن ابتدا باید به کنسول ان مراجعه کنیم.از دو روش میتوانیم این کار را انجام دهیم:

 

1-کلید پنجره را نگه داشته و همزمان کلید حرف x  را زده و سپس در نوار سفید رنگ باز شده در پایین صفحه روی گزینه ی disk management کلیک میکنیم.

 

2-اما در روش دوم مجدد کلید پنجره را نگه داشته و همزمان با آن کلید حرف R را کلیک میکنیم و در آن عبارت diskmgmt.msc را تایپ کرده و در انتها کلیک میکنیم.

 

1

 

 

2

 

 

 

 

 

برای ساختن درایو ابتدا یا باید فضای خالی وجود داشته باشد و یا اگر هم نیست باید آن را از طریق درایو های مجود با کمتر کردن حجم آن ها بسازیم.به طور مثال در شکل بالا فضای خالی ای موجود نمیباشد و برای ساختن درایو مقداری از فضای درایو c را گرفته و توسط آن درایو مورد نظر را میسازیم.برای این کار ابتدا روی درایو c در کنسول کلیک راست کرده و گزینه ی shrink volume را انتخاب کرده.

 

3

 

 

 

 

سپس در صفحه ی باز شده در قسمت سوم یعنی enter the amount of space to shrink mb  مقدار حجمی که میخواهیم از درایو C را بگیریم مشخص میکنیم.

 

4

 

 

 

 

به طور مثال 40 گیگ از حجم C را برداشته و آن را آزاد میکنیم.برای این کار در قسمت سوم باید 40 گیگ را وارد کرده و گزینه ی shrink را کلیک میکنیم.توجه داشته باشیم که مقدار 40 گیگ را باید به مگ وارد کنیم.یعنی به جای 40 گیگ مقدار 40000 مگ را وارد کنیم.بعد از وارد کردن مقدار مورد نظر گزینه ی shrink را انتخاب میکنیم.

5

 

6

 

 

 

 

 

 

مشاهده میکنید که فضای خالی به اندازه ای که در نظر داشته بودیم ایجاد شده است.حال میخواهیم با استفاده از این حجم خالی یک درایو بسازیم.برای این کار ابتدا بر روی حجم مورد نظر کلیک راست کرده و سپس گزینه ی new simple volume را انتخاب میکنیم.سپس در صفحه ی باز شده گزینه next  را کلیک کرده.

7

 

 

 

 

سپس در صفحه ی باز شده در قسمت simple volume size in mb مقدار حجم مورد نظر را که میخواهیم به درایو جدیدمون بدیم را مشخص میکنیم و بعد next را کلیک میکنیم.

 

 

 

8

 

 

 

 

 

سپس در صفحه ی باز شده اسم یا حرف درایور مورد نظر خود را برای درایور جدید وارد میکنیم و next را کلیک میکنیم.

 

9

 

 

 

 

 

و در صفحات بعد روی همان حالت پیش فرض گزینه ها یا طبق عکس های ذیل next را کلیک کرده.

 

10

11

 

 

 

 

بعد از اتمام این مراحل مشاهده میکنید که در کنسول disk management یک درایو دیگر اظافه شده به درایو ها و همینطور در my computer هم این عمل صورت گرفته.

 

12

 

 

 

 

 

افزایش حجم یک درایو:

 

اما برای افزایش حجم یک درایو با استفاده از حجم خالی موجود مجدد در کنسول disk management ابتدا روی درایو مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه ی extend volume را انتخاب کرده.سپس در صفحه ی باز شده مقدار حجم افزایشی متناسب با مقدار موجود فضای خالی را وارد کرده و next  را کلیک کرده و سپس در صفحه ی بعد finish را انتخاب کرده و در نهایت حجم درایو مورد نظر افزایش میابد.

 

 

13

 

14

 

15

 

 

توجه:

 

توجه داشته باشید که برای افزایش درایو فقط درایوی را میتوانید افزایش دهید که مربع فضای خالی در خانه بغلی سمت راست درایو مورد نظر باشد.برای مثال در شکل بالا فقط درایو c میتواند حجم خود را افزایش دهد چون مربع فضای خالی و یا همان فضای خالی سمت راست درایو میباشد.ولی اگر بین درایو c  و فضای خالی یک درایو دیگر بود مثلا درایو d و در اون موقعیت فضای خالی در سمت راست درایو d بود دیگر درایو c نمیتوانست حجم خود را افزایش دهد زیرا فضای خالی در سمت راست درایو d میباشد ولی درایو d میتواند حجم خود را افزایش دهد زیرا فضای خالی در سمت راست درایو d قرار دارد.

 

  • حامد نبیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی